Dis...-moi oui... mais non

Mon Dieu... jag är helt pepp på livet idag! Sitter i mina schmexiga, röda bling-glasögon och skriver på min slutuppgift i genrekunskap, dricker varm choklad (gjord på fazerkakao och valiomjölk, så klart!) och lyssnar på uppmuntrande musik. Dagen efter en underbar kväll är så klart alltid pepp! Igår åt jag belgiska våfflor med Jojjo ute på stan och hade det allmänt mysigt. Sommaren kommer bli så chill! Speciellt för den som är för lat för att ens söka jobb. Istället ska jag fullborda ett antal projekt. Jag är flitig som en myra på egna villkor. Born to be a boss, och så där.

Det är verkligen skönt att jag varit så pigg på att anteckna under hela terminen, för då är slutuppgiften så himla lätt att skriva. Det är verkligen det bästa tipset man kan ge till en student: anteckna under varje lektion!!!! Om man studerar språk är det bl.a. bra för att lära sig transkribera tal till skrift och är som en kontroll på att man faktiskt hinner med och förstår vad läraren säger. Men... det som kanske är absolut viktigast är att man memorerar lärarens tankar och vad han/hon tycker är viktigt, för det är faktiskt (tyvärr) så att det är lättare att få ett högt betyg om man visar att man tänker i ungefär samma tankebanor som läraren själv (eller rentav bara visar att man har lyssnat till allt hon/han har sagt). Speciellt på universitetet märker man nämligen att det kan vara en viss skillnad på vad man hittar i böckerna och vad läraren säger. Bra taktik, va?

Kommentarer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback