Le grand Meaulnes

Oerhört lustig bok som handlar om en ganska så alldaglig 15-årig pojke som har den enorma turen att stöta på den mystiska 17-åringen Meaulnes. Som bohemen han är försvinner han lite då och då för att gå på äventyr och uppleva "magiska fester". En dag råkar han få syn på den vackraste flicka som någonsin funnits, och boken går i princip ut på att hitta henne igen.

Svensk titel: Den store Meaulnes / Det underbara äventyret
Betyg: ☆☆ (2/5)
Noteringar: Alldeles för långrandig och hade gjort sig mycket bättre som en novell. Känns upprepande och man suckar sig igenom slutet. Annars väldigt bra story, fina beskrivningar (även om på tok för många, bl.a. beskrivs årstiderna hundra gånger om, det räcker med att beskriva hösten en gång i en bok) och roliga repliker. Finns en röd tråd som är svår att hitta men som syns först i den tredje delen (as always, lång läsning för kort poäng). Underhållande bok på samma sätt som en lättsam film, som inte lämnar mycket till tolkning.

(bok utan omslag)

~ Festens stora pierrot, bohemen i maskeraddräkt, gick förvirrad runt med en människoskropp som satt fast på hans bröst. Sedan gick allt upp i rök.

~ En man som en gång har sett paradiset, hur skulle han kunna vänja sig vid ett alldagligt liv? Det som är de andras lycka tycks för mig enbart vara löjligt. Och när jag en dag, hängivet och frivilligt bestämt mig för att göra som alla andra, den dagen har jag samlat på mig ångest som räcker lång tid...

~ Var ska man leta efter en bohem som springer hela världen runt?... Låt galningar få hållas med galningar, tycker jag.

Kommentarer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback