Ingen sol. Någonsin.

Sol torkar ut både hud och hår och gör dig skrynklig i förtid. En viktig anledning till varför asiatiska kvinnor åldras långsammare (i samband med tjockare hud) är att de är experter på att undvika sol. Enligt japanskor är det himla viktigt att aldrig låta huden direkt exponeras för solen och har därför heltäckande kläder även om det är 30 grader varmt (långärmade men luftiga bomullströjor, alltid strumpbyxor, och solhatt eller paraply). Använd solkräm och puder (inte flytande foundation) med hög solskyddsfaktor (SPF 15 och uppåt). Försök att aldrig vistas i solen mellan kl. 11-15 på dagen för då lyser den som starkast.
Denna sommar tänker jag inte ha en alligators hud och fågelskrämmas hår. Oljesprayen är från Collistar och skyddar mina stackars spröda hårstrån från solen! Hawaiian Tropic känner ni nog igen.

För soldyrkande västerlänningar låter säkert de japanska rutinerna riktigt knäppa och många tänker nog att de hellre njuter av en dag på stranden än att få se ung ut i cirka 10 år till om inte mer. Personligen hatar jag sol, får en himla ojämn bränna på en snustorr hud och smutsliknande pigmentfläckar av det. Kort sagt lever jag hellre som en riktig japanska denna sommar. Vi ses i skuggan kl.16 :D

Kommentarer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback