Vecka 1 utan schampo.


Okej, jag är sjukt stolt över att jag klarat mig tio dagar utan en enda droppe kemikalier nu. Jag har även under denna tid hunnit pröva en del olika metoder att tvätta sitt hår på.

Äppelcidervinäger: fungerar precis likadant som balsam och gör håret väldigt lent. Det är dock väldigt starkt så använd inte mer än två teskeder och späd ut det ordentligt med kallt vatten. Det är ett förvånansvärt bra sätt att separera och definiera lockar på. "Luktar det inte vinäger?" När håret torkar luktar håret ingenting.

Te: Det absolut bästa jag testat hittils. Man måste dock vara medveten om att te färgar/tonar håret, så har man mörkt hår ska man använda svart te, har man rött hår ska man använda rött te osv... Man bör använda en ganska stor skål och ha tre tepåsar per liter vatten. Låt teet stå och dra tills det blivit ljummet (minst 10 minuter). För mig som har kort hår räcker denna mängd men har man längre hår kan man öka. Det doftar så himla gott i håret när det ännu inte har torkat, och efteråt känns det faktiskt som att man har gjort en inpackning! Det är mjukt, glansigt och lätt att hantera.

Något jag måste meddela er om är att innan jag slutat använda schampo m.m. brukade det  klia extremt mycket i hårbotten, men det har faktiskt inte kliat en enda dag under dessa  tio dagar! Jag märkte även idag att när jag tvättade håret så tappade jag i princip inte ett enda hårstrå. Förr brukade jag tappa typ halva håret vid varje tvätt.

Om man dock som jag brukade, ha problem med en hårbotten som är sårig efter bl.a. värmebehandling, blir det direkt bättre om man har lite olivolja i botten innan man tvättar håret. För mig berodde iaf. kliandet på uttorkning, som gjorde att det uppstod sår. Men allt sådant är borta nu!

Så det har redan börjat hända saker! :) Jag ska meddela om fler tips nästa vecka!


Kommentarer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback