Nytt språk, nytt tankesätt.


Hej mina sju läsare! Jag har hållt på med franska verb hela kvällen och är ännu inte klar. Har omkring 100 meningar att översätta till franska inför morgondagens åtta timmar långa skoldag. Jag har fortfarande inte riktigt fattat att jag har helt normala skoldagar.... fast enbart franska på schemat. Jag tänker fortfarande att man som på gymnasiet ska ha femton olika ämnen men nej. Nu ska man bli proffs på en enda sak :D Grrr... Det är svårt för mångsysslande jag, så jag har redan börjat fundera på vilket språk jag ska välja under termin fem. Här har ni en lista på alla språk som undervisas i vid SU, och de fetstilta är de jag funderar på.

Arabiska - Lettiska - Litauiska - Tibetanska - Turkiska - Uzbekiska - Engelska - Finska - Franska - Grekiska (antik) - Grekiska (nygrekiska) - Hindi - Italienska - Japanska - Kinesiska - Koreanska - Latin - Hebreiska - Nederländska - Polska - Portugisiska - Ryska - Spanska - Svenska - Teckenspråk - Tjeckiska - Tyska.

1) Just nu är jag verkligen väldigt intresserad av hebreiska. Om jag skulle vara tvungen att välja idag skulle jag välja det. Det finns så himla många intressanta ord och talessätt som tydligt reflekterar judendomens historia. Mycket tragedi, mycket sorg och mycket kärlek. Himla fint! Man säger ju att att lära sig ett nytt språk också är att lära sig ett nytt tankesätt, och jag tror detta citat är mycket relevant här.

2) Latin, italienska eller spanska skulle jag välja för att kunna dra paralleller mellan de romanska språken och verkligen rikta in mig på att kunna allt om den språkfamiljen, men jag vet inte om passionen verkligen finns där.

3) Japanska skulle jag välja om jag lätt ville få meriter för de kunskaper jag redan har, men det  vore så otroligt tråkigt att läsa Japanska I eftersom man under kursens gång har samma bok som vi hade på gymnasiet.

4) Finska skulle jag enbart välja för att jag har finska rötter, men jag är rädd för att jag inte har tillräckligt mycket motivation för att orka studera språket, som är mycket krävande. Och min läxhjälp (dvs. min pappa) skulle strypa mig om jag inte satte A på tentorna.

5) Tyska är alltid nyttigt att kunna för alla som vill jobba inom EU. Här är det alltså främst meriterna jag har i åtanke, och inte ett verkligt intresse för språket. Man säger att den absolut mest motiverande faktorn när man ämnar att bli flytande i något språk, är just intresse för språket... Något jag inte vill är att få ytterligare bristfälliga men omfattande kunskaper i ett språk (som jag har i såväl japanska som ryska).

Vad tycker ni att jag borde välja? Är ni förvånade över hur min topplista ser ut? Man skulle ju kunna tro att jag funderade över ryska och kinesiska men icke! Orkar varken med kinesiskans logografiska skiftsystem som gör morfologin omöjlig, eller ryskans märkliga kongruensböjningar som inte alltid behärskas ordentligt av modersmålstalarna.

En français: J'ai commencé déjà de penser à quelle langue je vais étudier la cinquième semestre de mes études. Maintenant, je suis comme une maniaque de l'hébreu ! Peut-être ça semble étrange, mais je crois que j'aurais comprendre (ou apprendre) une autre vision de la vie par étudier cette langue, dans laquelle l'histoire des juifs est bien réfléchit. 


Kommentarer!
Louise

Jag tycker du ska bemästra finskan! Tänk dig så stolt din far skulle bli!

Skrivet den 2012-01-24 kl. 21:32:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback