Hjälp?

På Alla Hjärtans dag ska jag hålla ett litet föredrag om djurens plats i samhället. Jag ska skriva det imorgon och på lördag tänkte jag visa en liten video på när jag övar på att hålla föredraget på franska givetvis (för att se att det är tillräckligt långt och att jag inte behöver manus!). Tills dess tänkte jag be er om lite tips på vad jag kan ha med i mitt föredrag (kanske era synpunkter?). Då riktar jag mig inte minst till mina vegetarian-vänner :D Vad är det viktigaste att säga när man pratar om människans förhållande till djur? Jag vet själv inte om jag egentligen ska ha någon riktig slutsats eller ett specifikt budskap, men jag tänkte snarast bara prata om lite allmäna reflektioner och tankar. Varken propagera för eller emot något :)

Det jag tänkte prata om är följande punkter:

* Djurens värde enligt filosofer vs. mina åsikter

* Människans olika förhållanden till olika djur
(i Sverige: okej att äta ko men äckligt att äta häst? pga. olika användningsområden)

* Vad djur har spelat för roll i mitt liv
(min känslomässiga relation till ett visst djur)

(ev.)
* Vegetarianism kontra fransk matkultur

(ev.) * Pälsindustrin


Kommentarer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback