Nordisk perfektion


Det här är nog min favoritkaka... smulpaj. Den är ofta mer syrlig än söt, fruktig och knaprig... ja.. vad kan jag säga? Det finns helt enkelt inget fel med kakan. Och med vaniljsås eller glass är det total njutning. Och sedan så är den ju himla svensk också! Jag har kommit på att jag matväg faktiskt föredrar det nordiska köket om jag ska komma på ett stort antal rätter jag gillar från ett och samma kök. Jag gillar en hel del asiatisk mat också men de har så många konstiga såser och kryddor... Vi använder helt enkelt inte mycket kryddor i vår mat och det passar min smak perfekt! Kanske ska börja ha det som tema för den här kategorin? Då kan jag ju lära er om finsk mat också :D Det finska köket innebär dock en hel del förberedelser och fingerfärdighet... Men det kan bli kul!

Translation: My favorite desserts are the Swedish pies with either a selection of berries (first picture) or apples (second picture). They're more sour than sweet in taste, very crispy and deliciously fruity! Served with custard sauce or vanilla icecream, this cake simply demonstrates nordic perfection!

Kommentarer!
Louise

Smulpaj är min favorit också! Det påminner om bröd men är sött. Kan det blir bättre?

Skrivet den 2011-09-22 kl. 12:10:44
Julien

J'aime aussi l'acidité des baies :)

Moi je le mangerai quand les fruits sont encore chauds et accompagnés d'une boule de glace à la vanille !

Skrivet den 2011-09-22 kl. 19:52:17
Emelie

Måste också hålla med om smulpajen där, den går alltid hem!

Skrivet den 2011-09-22 kl. 20:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback