Nervous wreck

Under de senaste veckorna har mitt humör gått upp och ned som en bergochdalbana. Jag tycker faktiskt att jag är relativt stabil normalt sätt, men just nu är allt annorlunda. Ena stunden är allt fel och andra känner jag mig så otroligt lyckligt lottad som har möjligheten att få göra det jag vill i livet. Jag tror att de stunder som jag mår dåligt beror på att jag är perfektionist och om något inte går som jag planerat eller förväntat så blir jag ängslig och otrygg.

Just nu är jag extra känslig för att ja... jag är kär. Så där kär så att kärleken gör en avundsjuk. Fast det är inte elak avundsjuka. Om han träffar kompisar efter jobbet är det ju hälsosamt och ett tecken på att han mår bra, men jag föredrar nästan att han skulle ägna sina kvällar åt att skriva hur mycket han saknar mig och att ingenting är kul utan mig, för det är så jag känner för honom. Litegrann. Ganska mycket. Eller inte.

Nu låter det här som jag ska säga härnäst jätte konstigt, men det som gör mig allra lyckligast just nu är skolan. Jag blir lycklig när jag tänker på att jag kom in på den utbildningen jag alltid drömt om (även om den inte funnits förrän nu och jag tillhör en grupp pionjärer) och att min framtid därmed är säkrad. Om jag lyckas med studierna förstås. Det är därför det inte gör mig något att plugga tills jag får huvudvärk, tills ordet grafem har ersatt ordet för bokstav. Det är lördag idag och jag har suttit hemma och läst och jag är glad att jag har fått den möjligheten att jag kan göra det. Bara det faktum att jag kom in gör mig motiverad till att lyckas på min allra första tenta som är om två veckor och jag tills dess ska ha läst 400 sidor om språkhistoria, generell språkvetenskap, grammatik och fonetik. Här nedan är en lista på de böckerna jag måste köpa denna termin (och på det så finns ytterligare tusentals sidor i kompendie-form, och när jag säger tusental överdriver jag inte ens):
Språkets enhet och mångfald
The study of language
Funktionell svensk grammatik
Fonetikens grunder
Andraspråksinlärning
Multiple voices; an introduction to bilingualism
Skriva för att lära
Studentens skrivhandbok
Språkrådet; Svenska skrivregler

Det låter väldigt "Gabbie" va? Inte konstigt att jag blev klassens språkgeni. Nu måste jag leva upp till mitt rykte! Pepp pepp!  Det innebär nog att jag inte kommer vara i stånd till att skriva speciellt intressanta blogginlägg då mitt huvud kommer vara fullt av gubbiga tråkigheter, så förlåt om jag tjatar mycket om skolan! Men som sagt, det är typ det jag är mest stolt över just nu och att vara sysselsatt hjälper mig att inte dö för att jag saknar Julien.

Och just det ja! Jag skulle ju göra den här bloggen till en "romantiskt nischad sida", men jag vet inte riktigt vad jag skulle skriva då... Jag tycker fortfarande det låter som en bra idé och jag gillar klassisk romantik. Jag hade nog tänkt mig poesi och inspirerande bilder och teckningar tillägnade den romantiska kärleken men jag tror nog det blir lite tortyr för mig. Plus att det är pinsamt! :D

Kommentarer!
Thäsy thasy.wordpress.com

Åh Gabbie tänk så mycket vi har gemensamt ändå när man tänker på det! De där kurserna låter ju superintressanta och passar dig perfekt! Jag skulle också kunna tänka mig att läsa dedär haha :D Men du gumman, tänk att din älskling också bor i Frankrike!! Bor han i Paris? Men hördu, hade du tänkt åka ner till honom och hälsa på något framöver? Vi kanske kan synka det och ta en fika i Paris du och jag och ta samma flyg eller liknande? Åh så spännande! Du måste nu berätta allt om kärleken! :D



Kan inte du och Luise komma över till mig på en mindre myskväll kanske bara ett par till? Vi kan dricka thé och bara mysa och snacka!

PUSS & KRAM MISS U!

Skrivet den 2011-09-11 kl. 18:36:42
Louise

Du kan ha en diskret romantisk sida. :) Vet inte hur jag ska kommentera texten då det är så mycket vettigt du pekar ut. Men för att sammanfatta; jag är så glad över att du tycker om din utbildning och för att du funnit kärleken, även om det är en distans mellan er, så vinner alltid kärleken i slutändan. Att sakna varann kan tom. vara hälsosamt då det håller passionen uppe! ;)<3

Skrivet den 2011-09-14 kl. 22:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback