Mer än bara apelsinkaka


Medan mina kära klasskamrater sitter och har lektion bakar jag en apelsinkaka. Det har nu gått tolv dagar utan min kära apelsinjuice-älskare och jag bestämde mig för att baka något med apelsin honom till ära. Resultatet blev underbart. Men kakan var inte heller speciellt svår att tillaga. Vanlig sockerkaka med apelsinsaft istället för smör. Ja, jag vet, det låter konstigt att ersätta smör med uppkokad apelsinssaft men sedan så är ju jag ett geni som iakttagit att alla smör-fria kakor har 6 msk kokande vatten istället. Och eftersom vatten har samma konsistens som apelsinssaft (men är mycket godare), drog jag slutsatsen att jag kunde trolla fram en ny sorts kaka. Relativt ny.

Men egentligen bakar jag inte för att jag är sugen på något sött. Att baka är terapi för mig, vilket också är anledningen till varför jag ogärna bakar något svårt. Man blir olycklig av att misslyckas! Ändå är jag ganska modig vad gäller att modifiera enkla recept. Det blir alltid ätbart, ofta gott, men det är alltid något som är lite konstigt! Inget undantag denna gång! Kakan har ovanligt fin brun färg för att inte innehålla en enda klick smör, men jag drar slutsatsen att det är sockret som smält och givit den denna fina färg, samt skalet från apelsinen som gör kakan mer orange. När jag smakade av smeten blev jag förvånad över hur fyllig smaken var, hur tydligt apelsinen trädde fram och gav balans mellan sött och syrligt.

Men alla smaker förändras givetvis när kakan blivit gräddad. Konsistensen betyder ju så mycket! Det är inget fel på varken smak eller konsistens nu, sockerkaka är ju alltid relativt tort även om den är perfekt mjuk. Det är här jag ställs inför ett dilemma. Man skulle kunna minska sockermängden med så mycket som två deciliter för att istället göra en glasyr värdig denna kaka, men då blir inte ytan lika knaprig och innehållet lika sockrigt seg, vilket är det jag älskar med sockerkaka. Då skulle alltså hela kakan bli mycket torrare, eftersom det är det smälta sockret som gör kakan just vad den är. Den enda lösningen är nog att använda ett annat recept som innehåller smör om man vill garnera med glasyr! Ändå föreslår jag att prova denna kaka! Man kan ju alltid fukta strupen med saft!

Kommentarer!
Emelie

Verkar nice! Ska nog testa den endera dagen :D <3

Skrivet den 2011-09-09 kl. 17:05:00
Louise

Det är sant som man säger. Varför plugga när man kan baka kaka? :D

Skrivet den 2011-09-13 kl. 17:17:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback