Delkurs 1 är officiellt körd.

Okej, jag har börjat göra listor på de begrepp jag ska kunna till tentan på fredag. Fem sidor senare har jag inte kommit långt (knappt 1/10-del av allt jag ska skriva...) och kan inte ens hälften av alla dessa begrepp. Jag inser att jag inte kommer få strålande resultat på en skrivning som ska vara i fyra timmar med de få termer jag kan aktivt (jag kan många fler passivt), men just nu är inte jag jätte rädd för att göra en omtenta. Och så säger läraren så här: "Det kommer inte bli ett faktaprov där ni ska förklara termerna, utan att skrivprov där ni aktivt ska använda termerna för att lösa lingvistiska problem". Jag har trots allt sovläst (även om jag läst en del har jag inte direkt sugit in informationen som en svamp) och jag är inte van vid universitetssättet att plugga. Jag sitter fortfarande och gör allt intensivt de sista timmarna innan provet! Men jag har lärt mig vikten av att faktiskt plugga 8 timmar per dag och om man räknar föreläsningarna som en del av dessa timmar är det fullt möjligt, man gjorde ju till och med mer under gymnasiet då man först var i skolan 6-7 timmar och sedan skulle göra läxor!

Här är ett exempel:
07:00-08:00 Läs sidorna inför föreläsningarna (1h),
Äta frukost, och förbereda sig till att åka till skolan
10:00-12:00 Föreläsning 1 (2h)
Lunch + Promenad
13:00-15:00 Föreläsning 2 (2h)
Resa hem
16:00-18:00 Bearbeta informationen från kurslitteraturen (med en paus på max 20 min) (2h)
18:00-19:00 Bearbeta informationen från internetsidorna (1h).
Middag, yoga, och fritid till 22:00 då det är läggdags :D (haaahaa årets skämt.)

Som ni ser så finns det verkligen inte tid för socialt umgänge under vardagarna. Det är helt stört vad mycket man måste läsa... jag hade aldrig kunnat förutspå det även om folk sade att det skulle bli tungt! Det jag har lärt mig nu är alltså att man helt enkelt inte har något val annat än att arbeta intensivt varje vardag (som en liten japan!) om man vill få ut något av sina studier. Jag var lite väl optimistisk när jag trodde att min förmåga att memorera relativt mycket text på kort tid skulle rädda mig igen... Ja ja, jag biter ihop och bättrar mig nu!

Men innan nästa delkurs börjar på måndag ska jag ha en härlig första oktober-helg. Oktober brukar vara en vacker månad med krispig luft och klara färger. Inte så mycket regn men ganska så mycket vind. Den här helgen ska jag shoppa med Jojjo, fika med Louise, fixa lösnaglar efter min vitröda idé, hämta sakerna från mamma jag saknar för att kunna anti-fluffa mitt hår, köpa de finaste förpackningarna fyllda med de godaste grejerna från någon japansk butik, måla Junichi att sätta upp på min vägg alternativt skriva ut en bild om jag blir lat, läsa delarna ur mina mangaböcker från 2003 som jag inte läst än, hämta ut den nya kurslitteraturen, köpa ingredienser till min ansiktsmask och bada i cirka 100 grader varmt vatten, samla ihop recept inför den kommande veckan och fixa fint i köket, rensa mitt skrivbord så att man kan sitta där..... Visst har jag realistiska mål för 48 timmar?

Kommentarer!
Emelie

Det verkar verkligen vara mycket mycket mer och mycket Mycket MYCKET jobbigare än vad man tror att plugga på universitet alltså... Men det är bra, kämpa på! :) <3

Skrivet den 2011-09-29 kl. 15:33:36
Louise

Vi får "plugga" mer tillsammans tycker jag! I alla fall nästa termin när jag läser lingvistik. ;)<3

Skrivet den 2011-09-29 kl. 21:33:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback