Gabbie's Flapjacks

Inom fonetiken finns ett område inom läran om konsonanter man brukar kalla för "flaps and taps". Jag tänker inte förklara vad det är för något då det är lika ointressant för er som för mig, men "flaps" för tanken till de brittiska nyttigheterna flapjacks (nyttigheten kan ifrågasättas såvida man inte köper de från en hälsokostbutik där receptet blivit brutalt nyttig-fierat), vilket gör mig extremt sugen på dem! :D

Så nu på kvällen modifierade jag ett recept på flapjacks (som jag förövrigt aldrig bakat förr), genom att byta ut vanligt havre till innehållet av en sådan där förpackning med färdig havregrynsgrötsblandning (fin sammansättning där) från Axa. En mycket bra idé då den innehåller fylliga aromer från äpplen och kanel som passar utmärkt till havrekakor! Under de kommande fem månaderna av kyla är det här definitivt något jag kommer äta mängder av tillsammans med en kopp kaffe och skummad mjölk (jag använder inte L-ordet på denna internetdagbok ;)). Äpplen och kanel hör vinterhalvåret till och denna havredröm är en så klockren källa till lyckorus att jag inte kan göra något annat än att ge den FEM Gabinka-smileys. Jag älskar flapjacks. Spot on Britain!

Gabbie's Flapjacks (uttalas väldigt brittiskt :D) 6st



Blanda 7 dl AXA Great Apple & Cinnamon (havregryn med bitar av äpple och kanel) med 150g smält smör, 0,5 dl ljus sirap, 0,5 dl socker och en nypa salt. Tryck ut smeten till en lagom tjock rektangel på 20x15 cm med hjälp av gaffel på en ugnsplåt med bakpapper Grädda längst ner i ugnen på 200 grader i 15 minuter. Vänta tills kakan svalnat innan du skär ut sex jämlika rektanglar. Good Luck with ye' flaps!

Kommentarer!
Emelie

Ooooh dom såg ju väldigt goda ut :D <3

Skrivet den 2011-10-22 kl. 11:44:39
Lulu

Ser gott och nyttigt ut! Även om ingredienserna inte var det.. men gott i alla fall! :D

Skrivet den 2011-10-23 kl. 11:38:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback