Vit chokladkaka

Jag är lite udda, jag vet. Jag är nog den enda som inte ätit en enda lussebulle i år (är ändå allergisk mot saffran; får små prickar i ansiktet), men har däremot bakat en vit chokladkaka som för tanken till vårblommor (och Homer Simpsons donuts). Jag har använt vit choklad både i smeten och till garneringen. Det kan vara en smart idé att inte garnera sidorna så blir kakbitarna lättare att hålla i. Det är mäktigt och sötsliskigt, men tillfredsställande.

Och som svar till Louise fråga om varför jag bakar sockerkakor men påstår att jag inte gillar det: jag ogillar sockerkakor på samma sätt som jag ogillar pannkakor; det beror helt och hållet på vem som har gjort det. Sockerkakor från affären är alltid småtorra och tråkiga (tror jag, minns inte när jag åt det sist), men när man gör om ett grundrecept kan det bli hur intressant smak som helst. Även grundreceptet kan vara gott om kakan är nybakad och väldigt fluffig. Och pannkakor måste vara tunna som löv; är de tjocka och kladdiga är de nästintill motbjudande (a.k.a. skolpannkakor).

Kommentarer!
Louise

Okej! Den där ser mumsig ut! Jag skulle gärna ge dig en allergibulle men de är lite uppätna. :( <3

Skrivet den 2011-12-21 kl. 11:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback