J'fais comme j'veux !

När jag vaknade imorse saknade jag verkligen den där tidiga morgonstunden på tågstationen i Cahors (Frankrike). Doften av kaffe och nybakad halvmåne*, serverat med en korg full av olika marmeladsmaker. Ja, nästan så såg min frukost ut imorse! Bara nästan... Och nu känns det som jag har extrem Frankrike-abstinens. Det är lite lustigt egentligen, för jag funderade senast igår över varför jag valde att läsa just franska på universitetet... av alla mina intressen; varför valde jag just det? Jag skulle inte säga att jag kan mäta mig med en äkta frankofil, för jag har nästintill likställda intressen för andra kulturer och språk, och vilket jag är mest intresserad av för tillfället varierar ständigt. Det gick i alla fall bra på det franska diagnotistiska provet man skulle göra. Minimum var 50 poäng, ett bra resultat var 70 poäng och jag fick... 120 poäng!! Jag måste tillägga att det jag föll på ganska rejält var ordkunskapstestet. Jag har ett så litet ordförråd att det är skrämmande!

På tal om abstinens måste jag även ta upp ett roligt samtal jag hörde när jag var på tunnelbanan sist. Det var en man och kvinna på drygt 70 år som diskuterade matvanor. Mannen, som tydligen varit i svenska militären sade att man egentligen inte behöver äta mycket mer än en eller två gånger om dagen, och att de besvär som uppstår när man ätit lite mindre än man brukar faktiskt beror på abstinens, och inte att kroppen verkligen behöver mer mat. Han sade även att våra matvanor (frukost, lunch och middag) hör till vårt sociala behov, att vi äter tillsammans och ofta för att det utgör ett nöje och är trevligt.

Det där med regelbundenhet måste egentligen vara ett påhitt som omöjligen kan svara till våra naturliga behov. Tänk er, för länge sedan när man var tvungen att leta efter mat varje dag, då var det inte alls givet att man kunde äta exakt var tredje timme. Men jag tror däremot att man kan lära kroppen bli hungrig var tredje eller fjärde timme. Och då är det återigen på tal om inlärda vanor samt abstinensbesvär till följd av att man bryter dessa vanor.

Så, kom ihåg detta inlägg när det blir en jätte stor nyhet om ett par år eller så! Jag är ganska säker på min teori... Dock ska det poängteras att mannen inte ifrågasatte att vi måste dricka några liter varje dag.

*Croissant är det franska ordet för formen "halvmåne".


Kommentarer!
Emelie

Åh vad kul att du fick så bra poäng på provet! Så duktig! :D

Skrivet den 2011-12-19 kl. 15:11:23
Juju

Better when still warm ! Does it taste butter enough ? If I ask it to taste butter, I cannot stand when the smell is too strong :). Hello.

Skrivet den 2011-12-19 kl. 19:07:40
Louise

Ser väldigt franskt ut! Du kommer nog passa in bra där. ;) Jag tror inte heller man behöver 3 mål mat om dagen. (eller fem små som andra påstår) Men regelbundenhet kanske gör att det blir mer balans i systemet och energin fördelar sig mer rättvist.

Äsch.. vad vet jag? ^^

Skrivet den 2011-12-21 kl. 11:07:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback