Andas ut 2011

Äntligen är det den 25:e december. Den absolut skönaste dagen på året. Det känns som att ännu en period av livet är avslutad när den 24:e har passerat, mycket mer än vad årsskiftet känns som en nystart. Jag antar att det beror på att man genom hela livet har väntat på den 24:e med mycket mer spänning än vad man har väntat på att nyårsaftonen ska komma. Hyste en känsla av skräckförtjusning för fyrverkierna som barn.

Hoppas ni har haft det bra ikväll. Det har sannerligen jag. Jag har smakat lite olika saker från ett långbord fullt av hemlagad julmat som doftade ljuvligt. Suttit i en varm soffa och delat en filt med småkusinerna och tittat på det sista avsnittet av julkalendern som var väldigt bra. Druckit starkvinsglögg av en fin årgång med smak av mocca och choklad, låtit chokladpraliner smälta på tungan, smakat smörkola som de fnittriga kusinerna gjort själva och slagit in i nätta minipaket. Ätit engelsk fruktkaka, hallonsockerkaka samt fromage med björnbär och druckit en underbart god likör till sötsakerna som mina kusiners morfar gjort alldeles själv av slånbär han plockat i september och blandat med vodka. Så.himla.gott. Det är en sak jag verkligen älskar med julen: att alla tar med sig något man gjort själv och sedan njuter man av allt tillsammans.

Och givetvis har vi pratat och skålat och skrattat mycket.


Kommentarer!
Emelie

Vad mysigt och härligt det låter!! :)

Skrivet den 2011-12-25 kl. 08:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback